• OPIS OGÓLNY

    Projekt CONSIDERATION obejmuje współpracę z użytkownikami, trenerami i konsultantami w celu opracowania i przetestowania platformy edukacyjnej, która wyposażona będzie w narzędzia umożliwiające MŚP stworzenie własnej strategii cyfrowej. Konkurencyjność zdobywa się poprzez rozwój kompetencji na rzecz połączonej transformacji cyfrowej, zrównoważonej i włączającej.

    Głównym celem projektu jest umożliwienie MŚP samooceny i/lub opracowania własnej strategii cyfryzacji. Uwzględnione zostały narzędzia pozwalające MŚP na pomiar i raportowanie transformacji ekologicznej, wykorzystywanie danych do analityki biznesowej, transformację w kierunku cyfrowych sieci i modeli biznesowych oraz tworzenie włączającego rozwoju kompetencji.

    Działania w ramach projektu zorganizowane są w cztery pakiety merytoryczne, obejmujące wymagane badania. Pakiet roboczy WP2 poświęcony jest stworzeniu struktury i zawartości platformy DSDT (Digital Strategy Development Tool), w tym narzędzi podrzędnych. Kolejny pakiet roboczy (WP3) koncentruje się na szkoleniu trenerów w zakresie platformy DSDT i narzędzi podrzędnych. Obejmuje on opracowanie materiałów szkoleniowych oraz prowadzenie kursów i warsztatów dla trenerów, jednocześnie badając i testując dostarczone narzędzia. Następny pakiet roboczy (WP4) ma na celu przeszkolenie MŚP w zakresie korzystania z platformy poprzez warsztaty i kursy. Ostatni pakiet roboczy (WP5) poświęcony jest ocenie zrealizowanych działań przy wykorzystaniu metod badawczych, a także ich ulepszeniu w oparciu o informację zwrotną. Pakiet obejmuje również promowanie platformy i zapewnienie jej trwałości.

    Głównymi grupami docelowymi są: MŚP, inkubatory, centra technologiczne, klastry, dostawcy usług ICT oraz instytucje edukacyjne i nauczyciele współpracujący z MŚP.

    Partnerami projektu są 3 uniwersytety, 3 parki technologiczne, 1 szkoła biznesu i 1 izba handlowa. W projekcie bierze udział 8 partnerów: z Danii (2), Niemiec (1), Litwy (2), Polski (2) i Szwecji (1). Projekt wspiera 12 partnerów stowarzyszonych, którymi są władze regionalne, organizacje otoczenia biznesu oraz instytucje edukacyjne z Danii, Niemiec, Litwy i Szwecji. Projekt jest prowadzony przez Uniwersytet Roskilde, Wydział Nauk Społecznych i Biznesu.

    Całkowity budżet projektu wynosi 1,8 mln EUR.

  • FINANSOWANIE

    Projekt, którego liderem jest Uniwersytet w Roskilde, otrzymał 1,8 mln EUR na współtworzenie otwartej platformy edukacyjnej dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Celem jest wsparcie MŚP w tworzeniu cyfrowego i zrównoważonego rozwoju.

    W ramach projektu przygotowana zostanie platforma umożliwiająca opracowanie strategii cyfryzacji dla firm, a także zestaw narzędzi podrzędnych. Narzędzia opracowane na platformie open source zostaną powiązane z kursami, które będą miały na celu wspieranie kompetencji MŚP w strategicznej pracy z cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem.

    Dotacja pochodzi z unijnego programu Interreg South Baltic.

  • PARTNERZY PROJEKTU

    Roskilde University (LEAD), Universitetsvej 1, 4000 Roskilde, Dania

    · Kierownik projektu, Margit Neisig, Profesor, Tel: +45 4674 3909, Email: neisig@ruc.dk

    · Personel projektu, NN, Ph.D student

    · Specjalista ds. finansów, Kristina Würtz Poulsen, Email: wurtzpo@ruc.dk

    · Specjalista ds. komunikacji, Juliane Kvitsau Mølgaard, Email: kvitsau@ruc.dk

    Witeno GmbH, Walther-Rathenau-Straße 49A, 17489 Greifswald, Niemcy

    · Alexander Schwock, Kierownik projektów międzynarodowych, Tel: + 493 834 550 102, Email: schwock@witeno.de

    West Pomeranian ICT Cluster, Niemierzyńska 17a, 71-441 Szczecin, Polska

    · Magdalena Ławicka, Dyrektor operacyjny, Tel: +48 512 07 94 64, Email: magda.lawicka@klaster.it

    · Monika Duszkiewicz, Koordynator biura, Email: monika.duszkiewicz@klaster.it

    University of Szczecin, Aleja Papieża Jana Pawła II 22A, 70-453 Szczecin, Polska

    · Magdalena Ławicka, Adiunkt, Tel: +48 512 07 94 64, Email: magdalena.lawicka@usz.edu.pl

    · Aleksandra Rudawska, Adiunkt, aleksandra.rudawska@usz.edu.pl

    · Hanna Soroka-Potrzebna, Adiunkt, hanna.soroka-potrzebna@usz.edu.pl

    Klaipeda Chamber of Commerce, Industry and Crafts, Naujoji Uosto st. 9 – 9, 7 floor, LT-92121 Klaipėda, Litwa

    · Vitalija Brazauskiene, Pełniący obowiązki kierownika projektu, Tel: +37.046.390.869, Email: vitalija.brazauskiene@kcci.lt

    · Renata Kasperavičienė, Kierownik ds. finansowy, Email: buhalterija@kcci.lt

    Kazimiero Simonavičiaus universitetas (KSU), Bijūnų st. 17, Apartment 330, LT-92294 Klaipeda/ Dariaus ir Girėno g. 21,02189 Vilnius, Litwa

    · Jolanta Bieliauskaitė, Rektor, Tel: +37 067 743 792, Email: jolanta.bieliauskaite@ksu.lt

    · Reda Juodkūnienė, Kierownik projektu, reda.juodkuniene@ksu.lt

    · Lars Clausen, Dyrektor zarządzający, Next Society Institute, Email: lars.clausen@ksu.lt

    Blue Science Park (svb) AB, Campus Gräsvik 2, Minervavägen 4, 37175 Karlskrona, Szwecja

    • Jörgen Adolfsson, CEO, Tel: +46709918003, Email: jorgen.adolfsson@bluesciencepark.se
    • Daniel Hansson, Lider innowacji w dziale cyfrowym, Digital, daniel.hansson@bluesciencepark.se
    • Jenny Johnsson, Kierownik ds. finansowych, jenny.johnsson@bluesciencepark.se

    Køge Business College, Uddannelsesvej 20, DK-4600 Køge, Dania

    • Finn Arvid Olsson, Kierownik działu rozwoju, Tel: +45 24869915, Email: fao@khs.dk
    • Stig Sirich Andersen, Kierownik projektu, Email: ssa@khs.dk

    Wsparcie:

    • Esa Kokkonen, Główna koordynatorka strategii EU dla regiolnu Południowego Bałtyku, Obszar Polityki Innowacji (EUSBSR PA Innovation), Dyrektor Instytutu Bałtyckiego w Finlandii
  • OPIS SZCZEGÓŁOWY

    Projekt CONSIDERATION jest częścią programu Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027 – Działanie 1.1 Cyfryzacja regionu. Poprzez program Interreg Południowy Bałtyk projekt jest powiązany z szerszą agendą UE oraz ze Strategią Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego (European Union Strategy for the Baltic Sea Region – EUSBSR), która jest pierwszą z czterech strategii makroregionalnych w Europie. W szczególności projekt powiązany jest z obszarem polityki EUSBSR Innowacje (Policy Area Innovation – PA INNO), który kładzie nacisk na 3 działania:

    · innowacje oparte na wyzwaniach,

    · innowacje i transformacja cyfrowa,

    · innowacje oparte na współtworzeniu.

    Znaczenie współpracy w zakresie innowacji w BSR i EUSBSR dodatkowo podkreślają Zielony Ład UE oraz ambitne i pilne cele dotyczące podwójnej transformacji cyfrowej i ekologicznej.

    Projekt CONSIDERATION jest powiązany ze wszystkimi 3 działaniami PA INNO, między innymi poprzez:

    · Tworzenie metod i narzędzi ułatwiających zmianę systemową niezbędną dla zielonej transformacji oraz zrównoważonego i włączającego wzrostu – gdy MŚP tworzą swoją strategię cyfryzacji;

    · Pomoc MŚP w zdobywaniu wiedzy na temat cyfrowych rozwiązań opartych na danych dla zrównoważonego biznesu i wzrostu w BSR (promowanie podwójnej transformacji w BSR);

    · Ułatwianie zrozumienia i zmiany sposobu myślenia oraz stosowanie zasady współtworzenia w celu poprawy możliwości MŚP i zdolności absorpcyjnych w zakresie podwójnej transformacji cyfrowej i ekologicznej;

    · Opracowanie i pilotowanie systematycznych modeli i praktyk w celu zaangażowania MŚP w BSR, naukowców, ośrodków badawczych i użytkowników końcowych we współtworzenie platformy edukacyjnej na potrzeby rozwoju własnej strategii cyfrowej MŚP, która uwzględnia transformację ekologiczną oraz zrównoważony wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu.

    Projekt CONSIDERATION obejmuje 5 pakietów roboczych (WP).

  • WP 1 - Zarządzanie i koordynacja projektu

    Zarządzanie projektem jest prowadzone przez Uniwersytet Roskilde (LEAD). Główny partner zajmuje się zarządzaniem projektem we współpracy z partnerami projektu.

    LEAD zawiera umowy, a także prowadzi regularną oraz doraźną komunikację (w tym zarządzaniem konfliktami, zarządzanie ryzykiem) ze wszystkimi partnerami. Wszyscy partnerzy wyznaczają osobę odpowiedzialną do komitetu sterującego, a spotkania są planowane przynajmniej na początku i w połowie okresu, ale w razie potrzeby częściej.

    Zarządzanie projektem przez głównego partnera (w tym zarządzanie ryzykiem i jakością) oraz dokumentacja działań projektowych obejmuje:

    • Ciągłe zarządzanie finansami i kontrolę budżetową
    • Kompleksową administrację i dokumentację wszystkich pakietów roboczych, działań i rezultatów.
    • Koordynację działań związanych z ewaluacją zewnętrzną (SB Interreg) i monitorowaniem wyników ewaluacji śródokresowej.

    W ramach projektu organizowane są regularne spotkania partnerów, w których biorą udział koordynatorzy ze wszystkich krajów, pomagając liderowi w koordynowaniu projektu. W ten sposób wszyscy partnerzy projektu przyczyniają się do zarządzania projektem, uczestnicząc w spotkaniach partnerów i spotkaniach roboczych oraz pomagając w raportowaniu do SB Interreg. Zróżnicowane partnerstwo wzmacnia zdolność projektu do stworzenia innowacyjnego rozwiązania poprzez dzielenie się wiedzą, doświadczeniami i kompetencjami we wszystkich pakietach roboczych. Wszyscy partnerzy projektu uczestniczą w wysiłkach na rzecz komunikowania celu i rezultatów projektu.

    Podczas warsztatów inauguracyjnych opracowano wspólne warsztaty projektowe dla każdego pakietu roboczego, a także szczegółowe plany projektu i infrastrukturę cyfrową. Warsztaty będą cennym narzędziem do dalszego dostosowania oczekiwań, a tym samym uwidocznienia barier, rozwiązywania problemów i tworzenia wspólnej kultury projektowej. W projekcie wypracowano już wstępną dobrą kulturę projektową na podstawie projektu seed money. W miarę jak zespół i sieć powiększa się o nowe osoby oraz partnerów stowarzyszonych, kultura projektowa również musi zostać rozszerzona i utrzymana. Umożliwi to także systematyczne podejście do dzielenia się wiedzą na temat transgranicznej wartości dodanej i wyników uzyskanych w ramach projektów. Ponadto ustanowi wspólną kulturę pracy w zakresie wdrażania, regularnej aktualizacji i podziału odpowiedzialności oraz wspólnego planu komunikacji.

    Co więcej, każdy pakiet roboczy będzie miał dedykowane warsztaty inauguracyjne, skupiające się na ich celach. Będą one prowadzone w różnych krajach partnerskich i przez różne kraje partnerskie. Pozwoli to na wzmocnienie podejścia transgranicznego, wartości dodanej oraz współpracę.

    Ponadto każdego roku w ramach projektu organizowane będą wspólne międzynarodowe warsztaty na temat strategii cyfryzacji w MŚP (jeden rocznie), które ze względów praktycznych będą łączone z innymi wspólnymi spotkaniami projektowymi.

    Inne warsztaty zostaną zorganizowane w podziale regionalnym w poszczególnych kraje, aby zapewnić dotarcie do wszystkich lokalnych interesariuszy. Jednakże materiały komunikacyjne i scenariusze wydarzeń, a także komunikacja online będą udostępniane ponad granicami.

    Zamknięcie Projektu zapewni, że platforma, narzędzia i kapitał społeczny przetrwają w bardziej trwałej konstrukcji organizacyjnej, która w tym zastosowaniu nazywana jest „kapitalizacją”. Oznacza to, że kierownictwo projektu i partnerzy upewnią się, że wyniki/produkty zostaną umocowane w formie organizacyjnej, tak aby zabezpieczyć ich przyszłe utrzymanie i rozwój zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Będzie to najważniejsza kwestia w ostatnim pakiecie roboczym (WP 5), ale kierownictwo projektu i jego partnerzy będą o tym pamiętać od samego początku. Może to być również element jednego lub większej liczby międzynarodowych warsztatów na temat strategii cyfryzacji w MŚP. W razie potrzeby projekt będzie wspierany przez ekspertów zewnętrznych.

  • WP 2 - Platforma, struktura i zawartość DSDT – tworzenie i gromadzenie danych

    W tym pakiecie roboczym podjęte zostaną decyzje dotyczące zarówno platformy cyfrowej, twórców platformy, jak i jej struktury, w oparciu o dostępne źródła, know-how i potencjał badawczo-rozwojowy, aby opracować i dostosować narzędzia podrzędne. Będzie to obejmować wybór programistów (ekspertyza zewnętrzna) i regularne doradztwo w zakresie rozwoju DSTD i dopasowania platformy cyfrowej.

    Największym wysiłkiem jest jednak określenie, stworzenie i zaprojektowanie platformy DSTD i narzędzi podrzędnych (w tym działań badawczo-rozwojowych niezbędnych do zapewnienia najnowocześniejszych i odpowiednich rozwiązań).

    Zespół projektowy wspólnie opracuje kwestionariusz dla zarządów, który umożliwi samoocenę sytuacji MŚP i wykorzystanie DSDT do stworzenia przez nie strategii. Kwestionariusz ten zostanie przeanalizowany i sprawdzony, aby był wiarygodny dla MŚP z różnych sektorów, krajów i o różnej wielkości.

    Tworzenie zawartości narzędzi podrzędnych (narzędzie do oceny zrównoważonego rozwoju, narzędzie do zarządzania danymi biznesowymi i ich analizy, narzędzie do cyfrowych modeli biznesowych, narzędzie do oceny i planowania umiejętności oraz dydaktyka w zakresie uczenia się cyfrowego, mieszanego i hybrydowego) będzie obejmowało kontynuację działań badawczo-rozwojowych, gdyż każde z narzędzi podrzędnych musi być zarówno najnowocześniejsze, jak i dostosowane do potrzeb różnych MŚP.

    Pierwsza wersja narzędzia DSTD wymaga wewnętrznego testu na małą skalę z wybranymi MŚP (min. 1 na kraj) oraz aktualizacji i rozszerzenia treści, co będzie trwało do pół roku przed zamknięciem projektu.

    Co roku organizowane będą wspólne międzynarodowe warsztaty na temat strategii cyfryzacji w MŚP (jeden w roku), aby wzbogacić projekt zarówno o wiedzę opartą na badaniach, jak i o dzielenie się wiedzą praktyczną.

    Wiedza oraz opis narzędzi i treści zostaną przekazane wszystkim zaiteresowanym interesariuszom/grupom docelowym:

    • Różnorodnym firmom z sektora MŚP pozostającym w tyle pod względem cyfryzacji w porównaniu z innymi regionami w swoim kraju, które muszą wypełnić tę lukę, aby zachować konkurencyjność. Regiony Południowego Bałtyku to w większości obszary wiejskie, na których MŚP mają różne mocne strony, ale pozostają w tyle pod względem cyfryzacji w swoich krajach, dlatego też projekt nie koncentruje się na konkretnej gałęzi przemysłu lub sektorze. To jest to, co je łączy.
    • Inkubatory, centra technologiczne, klastry, dostawcy usług ICT, którzy po zakończeniu projektu mogą udostępniać rozwiązania firm trzecich za pośrednictwem platformy za opłatą, jednak oferowanie takich rozwiązań wymaga wniesienia niewielkiej opłaty na utrzymanie platformy i bezpłatnych narzędzi w przyszłości.
    • Instytucje edukacyjne i nauczyciele ukierunkowani na MŚP, instytucje i społeczności naukowe, a także organizacje publiczne, prywatne stowarzyszenia lub firmy konsultingowe wspierające MŚP i cyfryzację.

    Mimo że treść będzie gotowa do udostępnienia na pół roku przed zakończeniem projektu (patrz koniec WP 2), komunikacja na temat treści będzie kontynuowana do zakończenia projektu.

  • WP 3 - Szkolenia trenerów

    Ten pakiet roboczy obejmuje opracowanie kursów (online i offline) wykorzystując rezultaty drugiego pakietu roboczego. Skierowane są one do potencjalnych trenerów i konsultantów, którzy mogą wykorzystywać DSDT w swoim nauczaniu i pracy doradczej skierowanej do MŚP. Ponadto prowadzone jest pozyskiwanie i szkolenie potencjalnych trenerów i konsultantów, a kursy są wdrażane z małymi testami i ewentualnie powtórzeniami.

    Kursy, o których mowa, to kursy związane z DSDT i narzędziami podrzędnymi, a nie kursy ogólne, takie jak Excel, SAP lub tym podobne. Nie będą to też kursy dotyczące zastrzeżonego oprogramowania.

    Warsztaty i wydarzenia informacyjne dla zainteresowanych stron (nauczycieli i konsultantów) zostaną zorganizowane we wszystkich uczestniczących krajach w oparciu o wspólne materiały informacyjne i koncepcje komunikacyjne, ale będą one dostosowane do każdego języka i kraju/regionu lokalnego, aby dotrzeć do lokalnych interesariuszy.

    Materiały szkoleniowe/kursy dla trenerów zostaną udoskonalone na podstawie informacji zwrotnych i ocen.

    Wszystkie materiały muszą być przetłumaczone na lokalne języki i odpowiednio dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz z uwzględnieniem perspektywy włączenia obu płci.

    Wnioski wyciągnięte z realizacji pakietu roboczego „Szkolenia trenerów” zostaną opisane, przeanalizowane i opublikowane dla wszystkich grup docelowych, ale w szczególności dla instytucji edukacyjnych i nauczycieli ukierunkowanych na MŚP, instytucji i społeczności naukowych, a także organizacji publicznych, prywatnych stowarzyszeń lub firm konsultingowych wspierających MŚP i cyfryzację.

    Mimo, że szkolenie trenerów oraz narzędzia edukacyjne będą gotowe do uruchomienia pod koniec lipca 2026 r. (patrz koniec WP 3), komunikacja dotycząca wniosków uzyskanych w ramach „Szkolenia trenerów” będzie kontynuowana do końca projektu.

  • WP 4 - Szkolenia MŚP

    W tym pakiecie roboczym zostanie opracowana oraz przetłumaczona zarówno koncepcja kursu, jak i materiały szkoleniowe. W każdym kraju, w ramach działań pilotażowych, przeszkolone zostaną przynajmniej dwie firmy z sektora MŚP. Umożliwi to udoskonalenie przygotowanego kursu oraz materiałów szkoleniowych przygotowanych dla sektora MŚP, ale także stworzenie kwestionariuszy poszkoleniowych.

    Lokalne/regionalne warsztaty i wydarzenia informacyjne w poszczególnych krajach (2 w każdym regionie) pozwolą zaprezentować platformę DSTD, narzędzia podrzędne i materiały szkoleniowe dla zainteresowanych stron (CEO, menedżerów itp. z sektora MŚP).

    Wnioski zebrane po realizacji pakietu roboczego „Szkolenia MŚP” zostaną opisane, przeanalizowane i opublikowane dla:

    • CEO, menedżerów itp. z sektora MŚP (różne warianty tego, jak narzędzia mogą pomóc w różnych konkretnych przypadkach);
    • Pracowników/personel (różne warianty tego, jak narzędzia mogą pomóc w różnych konkretnych przypadkach);
    • Instytucji edukacyjnych oraz nauczycieli współpracujący z MŚP, instytucji i społeczności naukowych, a także organizacji publicznych, stowarzyszeń prywatnych lub firm konsultingowych wspierające MŚP i cyfryzację.
  • WP 5 - Ocena, poprawa i kapitalizacja platformy DSDT

    Ten pakiet roboczy pozwoli na opracowanie i analizę formularzy ewaluacyjnych oraz wywiadów z użytkownikami platformy DSDT, a także umożliwi udoskonalenie platformy i narzędzi podrzędnych.

    Obejmie on rozpowszechnienie informacji o platformie DSDT oraz wykorzystujących ją małych i średnich przedsiębiorstwach, a także opracowanie koncepcji jej kapitalizacji (stała organizacja non-profit z przyszłymi sponsorami, a także płatnymi usługodawcami i programistami open source). Pakiet umożliwi również pozyskanie przyszłych partnerów stowarzyszonych, aby stale informować o platformie małe i średnie przedsiębiorstwa oraz podmioty korzystające z DSDT, jak: konsultantów, trenerów, izby handlowe, centra biznesowe i uczelnie wyższe.

    Do wszystkich grup docelowych przekazywane będą wnioski formułowane podczas realizacji projektu.